به تارنمای جــارچــی خوش آمدید


هر گردویی گرد است ، اما هر گردی گردو نیست ، همه طنزها خنده دار است ولی هر نوشته خنده داری طنز نیست .

Thursday 19 December 2013

آقای روحانی کلید کارنمیکند یا قفل هرز است ، تصویب مجدد قطعنامه سازمان ملل مبنی بر نقض حقوق بشر در ایران

 در حالی که مردم ایران با وعده های دولت جدید مبنی بر سهل شدن روزمرگی وآزادی زندانیان سیاسی شب را روز میکنند  تصمیم عاقلانه مجمع عمومی سازمان ملل حکایت از خلف وعده دولت ایران دارد.
روز چهارشنبه ۲۷ آذرماه مجمع عمومی سازمان ملل بار دیگر  با ابراز نگرانی نسبت به نقض حقوق بشر در ایران قطعنامه ای علیه ایران را تصویب کرد. به گزارش رویترز، مجمع عمومی سازمان ملل با 86 رای موافق و 36 رای مخالف قطعنامه حقوق بشری  علیه ایران را صادر کرده است .   مجمع عمومی در این قطعنامه  ضمن ابراز نگرانی نسبت به نقض حقوق بشر در ایران از وعده های داده شده توسط رئیس جمهور ایران مبنی بر بهبود شرایط در برخی زمینه های حقوق بشری  از جمله تاکید او برای حذف برخی تبعیض ها علیه زنان و اقلیت های مذهبی و هم چنین ارتقای آزادی بیان و عقیده استقبال کرده است.
اما احمد شهید گزارشگر ویژه حقوق بشر سازمان ملل در گزارش خود که در آبانماه ارائه کرد یاد آور شده بود که سابقه حقوق بشری ایران نباید تحت تاثیر قول هایی که حسن روحانی به غرب داده قرار گرفته و نادیده شوند .  بنا بر گزارش آبانماه احمد شهید در آن زمان در عرض 18 ماه 724 تن در ایران اعدام  شده اند که ده ها  مورد آن  پس از روی کار آمدن حسن روحانی بودند .
 از آن تاریخ تا کنون نیز مرتبا در ایران افرادی به جرم های مختلف اعدام شده اند که آمار اعدام شدگان را افزایش میدهد. ایران از حضور گزارشگران ویژه حقوق بشر  در ایران و تهیه گزارش  از سوی آنهاممانعت به عمل می آورد . دولت ایران گزارش احمد شهید را غیر واقعی و مغرضانه خواند.
گرچه این قطعنامه پیامد قانونی ندارد اما به گفته رویترز موجب انزوای بیشتر ایران خواهد شد .
یاد آور می شویم که برخی از تحریم هایی که علیه ایران به خصوص از سوی آمریکا اعمال میشوند بنا بر گفته مقامات دولت آمریکا ،منشاء حقوق بشری دارند . پیش از این ، جان کری وزیر خارجه آمریکا و وندی شرمن مذاکره کننده ارشد آمریکایی در رابطه با پیامد های توافقنامه هسته ای ژنو و آنچه که به لغو تحریم های اعمال شده علیه ایران مربوط میشود، در پاسخ به سئوالات سناتور های موافق تحریم ها گفته بودند که «ما با ایرانی‌ها شفاف بوده‌ایم و گفته‌ایم که در اینجا در مورد برنامه هسته‌ای-شان و تحریم‌هایی که مربوط به برنامه هسته‌ای آنهاست، صحبت می‌کنیم؛ و خاطرنشان ساختیم تحریم‌های موجود در مورد اقدامات حقوق بشر و اقدامات تروریستیشان همچنان بر روی میز است، دقیقاً به خاطر آنچه که شما به آن اشاره کردید، مبنی بر اینکه باید پیشرفت، آنهم پیشرفت چشمگیری در باب حقوق بشر داشته باشند؛ نباید دیگر از تروریسم حمایت کنند؛ و در حقیقت نباید آن منطقه از جهان و بسیاری از دیگر نقاط جهان را بی‌ثبات کنند.»
بدین ترتیب چنین قطعنامه هایی میتواند موضع آمریکا در ادامه و یا برقراری تحریم های جدید علیه ایران را تقویت کند .


انتقاد سازمان ملل از حکومت سوریه و تصویب قطعنامه علیه کره شمالی

 به نقل از رویتز ،مجمع عمومی سازمان ملل روز چهارشنبه همچنین از نقض گسترده حقوق بشر در سوریه ابراز نگرانی کرد و به اتفاق آرا نیز قطعنامه‌ای حقوق بشری علیه کره شمالی تصویب کرد.
این مجمع حکومت سوریه و شبه‌نظامیان مرتبط با دولت بشار اسد را به دلیل آنچه «دوام نقض گسترده و سیستماتیک حقوق بشر و آزادی‌های اساسی و همچنین نقض قوانین بین‌المللی بشردوستانه» خوانده است٬ به شدت محکوم کرد.
در جریان دو سال و نیم جنگ داخلی در سوریه٬ بیش از صد هزار تن در این کشور کشته شده و میلیون‌ها تن آواره شده‌اند.
مجمع عمومی سازمان ملل در قطعنامه‌ای نیز که به اتفاق آرا به تصویب رسید٬ نسبت به گزارش‌هایی مبنی بر «دوام نقض سیستماتیک و گسترده حقوق شهروندی٬ سیاسی٬ اقتصادی٬ اجتماعی و فرهنگی» در کره شمالی به شدت ابراز نگرانی کرد.
به گزارش رویترز دولت کره شمالی یکی از منزوی‌ترین و سرکوب‌گرترین کشورهای جهان به شمار می‌رود که هزاران تن در زندان‌هایش از گرسنگی و شکنجه رنج می‌برند و پیونگ‌یانگ اقدام‌های گسترده‌ای برای جلوگیری از خروج شهروندان کره شمالی از کشور و پناه بردن به سایر کشورها صورت داده است.
نماینده کره شمالی در مجمع عمومی می‌گوید این قطعنامه «ساختگی‌» است و توسط «نیروهای متخاصم» تهیه شده است.

No comments:

Post a Comment